Het verhaal van hoe Promojagers begon
Waar het allemaal begon? In de doe-het-zelfzaak. Gunther was aan het verbouwen en zocht manieren om op elke euro te besparen. "Toen ik aan de kassa stond met een bon van 15%, viel me op dat niemand anders die gebruikte," vertelt hij. "Ik dacht meteen: mensen weten dit niet! Hier zit iets in.
Tegelijk werkte Gunther als online marketeer. "Ik merkte dat algemene campagnes weinig opleverden voor de consument. Promoties moeten tot bij de juiste mensen raken, voor wie ze relevant zijn. Dat inzicht bleef hangen."
Die twee werelden, besparen en relevante promoties, vormden de start van wat later Promojagers zou worden.
Het begin van de Facebook-community
Een eigen platform bouwen bleek te duur. Maar iemand gaf Gunther de gouden tip: begin met een Facebookgroep. "Dus startte ik die op in 2017. Ik voegde vrienden en familie toe, deelde zelf koopjes en organiseerde massa's giveaways. Iedere week eentje, iedereen nodigde hun vrienden en familie uit. "Zo groeide de groep stap voor stap".
Het modereren werd al snel intensief naast zijn fulltime job. Daarom vroeg Gunther enkele actieve leden om moderator te worden. "De topbijdragers hielpen mij en we vormen sindsdien een team. Nathalie Meert was er van in het begin bij en is vandaag nog steeds hoofdmoderator. Zij won zelfs ooit de titel 'Promojager van het jaar'.

Bouwen aan een website en app
Na een jaar besloot Gunther dat hij zijn droom van een echt platform verder wilde uitbouwen. "Ik had het idee, maar niet de technische kennis. Dus ik plaatste een oproep op LinkedIn?" Pieter-Jan reageerde. "Grappig genoeg had ik ooit bij hem gesolliciteerd voor een andere job. Hij had me toen niet aangenomen omdat ik 'te capabel' was." lacht Gunther. "Maar hij geloofde meteen in Promojagers, en zo zijn we beginnen samenwerken.
Vanaf dan groeide Promojagers in een stroomversnelling.

Van 40.000 naar 150.000 leden in één week
In 2019 stuurde Gunther een mailtje naar de redactie van Het Laatste Nieuws om hun verhaal te delen. "Een half uur later kreeg ik telefoon van een journalist. De volgende dag stond ik in de krant, met foto's van mijn voorraadkast vol Miracoli, Dashpods en wc-papier.
Het gevolg? "De groep groeide van 40.000 naar 100.000 leden in één dag, en 150.000 leden in dezelfde week. Plots stonden we op HLN, Focus TV, Qmusic, Radio 2... overal eigenlijk. Dat was het moment dat we beseften: wow, we betekenen echt iets voor mensen."



De kracht van de community
Wat Promojagers vanaf dag één uniek maakt, is de community. "Elkaar helpen en samen besparen, dat blijft de kern," zegt Gunther. "Het voelt echt als een familie. Mensen delen niet alleen deals, ze helpen elkaar om beter met geld om te gaan. Dat gevoel van samenhorigheid maakt ons sterk."
Nathalie Meert en Nathalie Van Weezemaal zijn vandaag de hoofdmoderatoren achter de Facebookgroep en website. Daarbovenop zijn er verschillende moderators die dagelijks de beste deals selecteren. "Het is allang geen one man show meer. We zijn team dat elke dag duizenden mensen helpt besparen."
De hobby die uitgroeide tot een missie
"Promojagers is begonnen als hobby, maar ondertussen is het een passie geworden," vertelt Gunther. "De reacties van mensen die dankzij ons echt geld besparen, dat doet iets. Soms vergeet ik dat nog, tot iemand me in de winkel aanspreekt: 'Weet jij wel wat je doet voor de mensen?' Dat blijft speciaal."

De toekomst
De volgende stap? Nog meer relevantie. "Vanaf het begin wilde ik mensen promoties tonen die écht bij hen passen. Daar werken we nog elke dag aan. Denk aan boodschappenlijstjes, gepersonaliseerde deals... We willen hét referentiepunt worden voor iedereen in België die slim wil winkelen."
Een dankwoord
Achter elke post, elke deal en elke glimlach in onze community staan een aantal mensen die dag in, dag uit zorgen dat alles vlot verloopt: onze moderators. Bedankt om van onze community een echte Promojagersfamilie te maken!
Aan onze community: Blijf vergelijken, blijf besparen, en vooral: bedankt! Dankzij jullie enthousiasme en feedback kunnen wij blijven groeien. Jullie maken deel uit van dit verhaal, een verhaal dat begon met één bon aan de kassa en uitgroeide tot een beweging van meer dan een half miljoen bespaarders.









